Jak si UPC “váží” dlouholetých zákazníků
Když jsem ještě jako student bydlel v Brně, byl jsem spokojený zákazník Karnevalu, později UPC. Jejich služby jsem spokojeně využíval od roku 2006 do roku 2011. Jednou jsem se v Brně stěhoval a nastal problém. Odhlásil jsem jednu přípojku a zřídil na novém místě druhou.
aktualizace 22. října 2013: Na základě mého příběhu vznikl článek na mobil.idnes.cz Úspěšně se vzepřel vymahačům. Za nevrácený modem UPC chtěli 15 tisíc
Od UPC mi přišel email, že ukončují smlouvu a že se technik staví pro modem a pokud nebudu doma, tak mne poprosí o zaslání modemu na adresu. Protože pracuji z domu, čekal jsem technika, nikdo nepřišel. Pak jsem se přestěhoval a modem hodil za hlavu. Po dlouhých letech mi před pár měsíci přišel soudní příkaz pro uhrazení pokuty asi 5 000 Kč, výloh za právníka a výlohy soudu, celkem tedy asi 15 000 Kč.
Samozřejmě jsem podal odvolání, pomohla mi nejen kamarádka právnička, ale také infolinka z dTESTu, tyto kauzy moc dobře znají a řekli mi přesně postup, jak se těmto mafiánským praktikám postavit.
V první řadě jsem řádně vrátil modem, mimochodem v hodnotě asi 1 000 Kč. Potom mi dle návodu dTESTu právnička sepsala odvolání, ve kterém zpochybňuje výši škody, kterou jsem nezasláním modemu způsobil a hlavně zpochybňuje výši náhrady za právní služby. Ústavní soud totiž před časem rozhodl, že v takzvaných formulářových sporech nemůže odměna právníka několikanásobně převyšovat způsobenou škodu.
Dnes nastal den, kdy došlo k soudnímu jednání. Jako překvapení jsem si pro žalující stranu, tedy Český Inkasní Kapitál (kterým UPC pohledávku pravděpodobně výhodně prodal), připravil dva argumenty, proti kterým neměli šanci cokoli namítnout. Soudce před zahájením jednání vyzval obě strany, zda nemají snahu se vyrovnat mimosoudně. Já i obžaloba jsme souhlasili. Jen obžaloba učinila pro mne nepřijatelný návrh, tedy něco kolem 9 000 Kč.
Nesouhlasil jsem a předložil ony dva argumenty. Prvním byl fakt, že UPC nemělo snahu celou věc řešit, nekontaktovali mne jinak, než písemně na předchozí adresu, což bylo zcela pochopitelně zbytečné. Další dva funkční kanály, tedy email a mobil využívali hojně k marketingovým sdělením. Třešničkou na dortu byl fakt, že jsem po přestěhování byl nadále jejich klientem :-) Takže měli jak novou adresu, tak i kompletní moc nad mým internetem, takže kdyby chtěli vymáhat, mohli. Druhým argumentem byl fakt, že jsem měl u nich přeplatek asi 2 000 Kč, což jsem se dozvěděl ještě před celou kauzou tento rok úplně náhodou opět na popud časopisu dTEST, kde radili, ať člověk u takových „pochybných“ společností jako UPC vyzkouší napsat doporučený dopis s žádostí o vrácení přeplatku!!! Vůbec jsem netušil, že u nich mám nějaký přeplatek ani jsem nikde nenašel jak zjistit výši přeplatku. Doporučený dopis jsem poslal a jaké bylo moje překvapení, když mi asi do měsíce přišel přeplatek na účet. Opravdu veselé. Mám je žalovat? Ne, nebudu zatěžovat soudy.
Takže po vyslechnutí těchto argumentů si vzala protistrana čas na telefonát a pak přijali moji nabídku, tedy zaplatit pokutu poníženou o cenu modemu, tedy asi 2 500 Kč. Navíc jako bonus jsme nemuseli platit ani výlohy soudu, protože soud ani nezačal.
Doufám, že tato moje zkušenost dodá odvahu dalším zneužitým v boji proti právnímu mafiánství.